|
2025. Július
H | K | S | C | P | S | V | 30 | 01 | 02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 01 | 02 | 03 |
|
| | |
|
|
|
Bishop Lamont: Dr. Dre aduja
Pelikahn 2007.08.03. 10:10
A nyugati parti producer óriás, Dr. Dre pályafutása alatt megannyi új előadó karrierjét egyengette, általában sikerrel.
|
|
| A nyugati parti producer óriás, Dr. Dre pályafutása alatt megannyi új előadó karrierjét egyengette, általában sikerrel. Gondoljunk csak a D.O.C.-re, Eminemre, akár Snoop Doggra, de ott van Hittman, Joe Beast vagy Lady Of Rage is a kínálatban. Dre friss kegyeltje, a kaliforniai Bishop Lamont, akiről egyre többet cikkezik a nemzetközi sajtó a kritikus szerint új színt hozhat az utóbbi években vészesen ellaposodott tengerentúli hip-hopba.
Az egyik legnagyobb producerrel a háta mögött a sokszor The Game 2.0-ként emlegetett emszí, Bishop Lamont az allhiphop.com internetes portál riporterével beszélt, miközben debütáló albuma, a Reformation munkái az utolsó fázisba léptek. Ismerjétek meg ti is a hip-hop legtürelmesebb emberét, a zenét, ami megóvta az életét. A kérdésekre adott válaszokból kiderül az is, hogy az emszí nem feltétlenül a gengszter szövegelők élharcosává szeretni lenni, illetve, hogy talán nem is a mindent elsöprő világsiker hajtja.
Te vagy az első ember a mainstream hip-hopban, aki olyanokról beszél, mint Oh No, Roc C és mások. Miként azonosítod magad velük? Underground előadóként? Lamont: Innen indultam. Mióta Dre szerződtetett, azóta kezdtek másként kezelni az emberek, de ugyanaz maradtam. Mindig is utcai nigger voltam, hip-hop nigger. Folyamatosan ott voltam a Good Life-on, a Project Blowed és a Unity koncerteken, a Wake-Up Showkon és a Friday Night Flavors partykon. Az emberek nem tudják, hogy viszonyuljanak hozzád. Büszkén viselem a „hátizsákos”* [magyarázat a cikk végén] jelzőt.
Láttunk már embereket, például Xzibitet, ahogy nagy karriert futottak be az Interscope-nál Dr. Dre-vel. Érzel késztetést effajta platina sikerre vagy megelégszel a mérsékeltebb underground sikerrel? Lamont: Nem, nincs ilyen típusú késztetés bennem. Nem gondolok még ilyesmire. Minden köcsögöt meghívok az albumomra, ak... kit csak akarok, de rengeteg underground előadó van, akivel dolgozni szeretnék – ez a kihívás számomra. Most éppen Lord Finesse-szel, Madlibbel, Pete Rockkal írogatjuk a dalokat, vannak J Dilla dalok, persze ott vannak a Dre felvételek, amikből úgy 6 lesz a lemezen. Aztán Scott Storch is ír majd, Dj Quik, Evil Dee, Just Blaze és Bink! is megtisztel, mellettük pedig Buckwild és Salaam Remi is eljön. Ezeket kell összehoznom, jaa és van egy nagycsomó minőségi 9th Wonder felvételem is. Hogy hogyan tudom megfelelően kiválasztani a dalokat a lemezre, és hogyan győzödhetek meg, hogy a tagok legjobb dalai lesznek rajta? Ha nem tudom rárakni erre az albumra, rárakom a következőre. Keményen dolgozok és szeretném az underground közeget is újra megmutatni, vagyis földalattiból földfelettivé szeretném tenni. Egy dolog van: jó zene és rossz zene.
Ahogy sorolod, hogy kik lesznek a CD-n, ilyet eddig a hip-hopban nem láttunk. Talán Jay-Z Black Albuma vagy Biggie Ready To Die c. lemeze volt hasonló. Ez korszakalkotó. Lamont: A producerek fontosak. Azt várják, hogy minden dalodat Pharrellal és Scott Storchal írasd meg, közben elfelejtik, hogy Storch a The Roots-cal kezdte az Organix albumon, elfelejtik, hogy Scott érti a hip-hopot, a Run-DMC-seket, a Cella Dwellas fanokat, megérti Boogiemonsters zenéjét és a Stetsasonics-ét…már-már sürgető, hogy ezeket visszahozzuk és így érjünk el sikereket, meg tudjuk csinálni. Az emberek nem várják, hogy a Slum Village-dzsel közösködjek, ez a kibaszott családom. Elzhi az egyik legnagyobb nigga számomra. Black Milk [a Slum Village producere] és én egy közös lemezt csinálunk Caltroit címmel, összehozzuk Calit és Detroitot. Talib Kweli az egyik kedvenc emszím, vagy amikor J Dilla és Madlib csinálták közösen a Jaydlibet, hát az eszméle... tlen volt. Mindenki, aki a trendek fasszopója, kapkodni fog ezekután az albumok után.
Találkozhattunk Glasses Malone nevével Roc C albumán, az All Questions Answered-ön. Gondolod, hogy abban a helyzetben vagy, hogy ugyanolyan könnyen tudsz dolgozni ezekkel az emberekkel, mint ők veled? Nincsenek jogi akadályok, rendben a papírmunka is? Lamont: Csak egy kézrázás az egész. Nekem ez semmi. Ez nem a pénzről szól, hanem arról, hogy erősítsünk egy mozgalmat, hogy lehetőséget adjunk niggereknek. Csináltam mixtapefelvételt a Little Brotherrel, ugyanúgy, mint Kardinal Offishallel. Nem a papírmunka a lényeg. Ha a niggerek összetartanak, az mindenki értékét emeli.
Említetted a Cella Dwellas-t. Ma már senki sem hozza fel őket. Mennyi lemezed van otthon egyébként? Lamont: Túl sok. Ezért vagyok mindig szarban pénzügyileg, mert mindig megveszem újra a régi CD-ket. Tele vagyok kazettákkal, de azokat széthallgatod és egy idő után már nem lehet hallani a szöveget. Azt mondanám, hogy kb 20,000 CD, és akkor még finom voltam. És egy csomó megvan vinylen és kazettán. A Cella Dwellas, a Lords Of The Underground, Keith Murray és a Das EFX lemezein nőttem fel—csak ez volt fontos számomra. Kihúztak a szarból. Ugyanis otthon voltam és hallgattam a lemezeiket ahelyett, hogy az utcán árultam volna a drogot, és lődöztem volna a niggereket. Ők voltak az okai, hogy a középiskolában azt mondtam a tanároknak: „Bazdmeg, gazdag leszek.” Nem tudom hogyan, de segítettek. (…) Ezek a kölykök azt hiszik, hogy ha a 106 & Park leadja Tupactól a Toss It Up-ot, akkor az az oldschool. Egy szart nigger, az 96. Nekem ez nem olyan régen volt.
Azt mondtad, a hip-hop távol tartott az utcától. Mitchy Slick azt mondta nekem ebben az évben, hogy nincs olyan nyugati parti hip-hop sztár, aki távol tudna maradni az utcától. Hogy érzed ezt? Lamont: Itt csináljuk ezt az interjút, szóv...
al valami működik, nem? Dre le akart szerződtetni. Csináljuk a Detoxot is. Arról szól az egész, hogy a nigger önmaga legyen. A niggerek mind gengszterek akarnak lenni. Én mindig megkérdezem: „Ki az igazi ember?” Ez a szar nekem semmit sem jelent. Arról szól, hogy leköpöm ezt a pimpin’-es hülyeséget és igyekszek valamit letenni a hip-hopért.(…)Tisztelem az embereket az utcán, a dílereket, a muszlimokat, a tanulókat, azokat akik becsületesek. Dr. Dre a legjobb barátom, Busta Rhymes a legjobb barátom, Dame Dash az üzleti tanácsadóm, élvezem Jay-Z tiszteletét, mivel bizonyítsak még?
Az legtöbb ember számára még mindig ismeretlen vagy, pedig végig ott voltál Warren G lemezén, az In The Mid-Nite Hour-ön. Hogyan kerültl kapcsolatba Warrennel? Lamont: Warren G mindennek a mozgatója volt, amiről eddig beszéltünk. Emlékezz csak, ha nem lett volna Warren G, nem lett volna Snoop Dogg, Nate Dogg, de Dogg Pound sem. Ő hozta Snoop demóját Dr. Drehez. Direkt vagy indirekt de része volt a Death Row beindításában és a Def Jam megszervezésében is. A niggerek soha nem adják meg neki a kijáró tiszteletet. Warren hozott be engem a játékba. Zavaró, hogy az emberek csak a Dr. Dre-vel való munkádra figyelnek, miközben volt vagy 4-5 dalom a rádióban, Warren G-vel is dolgoztam, videójátékokban és mixtape-eken is megfordultam. De hát így működik az ipar. Ha Dre vagy Jay-Z azt mondja, hogy valaki kemény, akkor figyelnek rád oda. (…)
Egy tipikus napon hány agymen kérdez meg a Detoxról? Lamont: Ó, Istenem! Képzeld el, hogy lent vagyok a kondiban, éppen emelgetek és a kibaszott gyerek megkérdez Dr. Dre Detoxáról, és folyamatosan azt akarják, hogy hallgassam meg a demójukat. Add oda Red Lobsternek! Ez egy kétélű kard. Értékelem a tiszteletet, de a munkaidőm 9-től 5-ig tart. [nevet]. Ez a Burger King. Felmosom a ...
padlót, megsütöm a burgert, megcsinálom a kiszállítást, de soha nem tudom levetni a köpenyem. Mikor hazaérek a rohadtak akkor is milkshake-et és whoppert kérnek tőlem.
De ha visszagondolsz, te hányszor csináltad ugyanezt Dre-vel? Lamont: Hagy magyarázzak el valamit. Rajta voltam The Game Dreams című felvételén, és Delaney [Czar Entertainment] ezután küldte el Dre-nek a demomat, mert ő ezt külön kérte. Soha nem cseszegetek előadókat ilyenért, mert pontosan tudom hogyan élnek. Próbálok annyi demot meghallgatni, amennyit csak tudok, de ez a személyes mozgástérről szól. Meg kell érteniük az embereknek, csak azért, mert Dr. Dre szerződtetett, még nem vagyok gazdag. Be kell járnom az utamat. Van jópár ember, akikkel évek óta együtt vagyok, elsősorban rajtuk próbálok segíteni. Ez egy rohadt hosszú folyamat.
Említetted Game-et. Miután mondott rólad egy-két célzást, beszéltél vele? Lamont: Nincs esélyünk még mindig beszélni. Én szeretem Game-et. Csak éppen olyanja volt, hogy „Hmm, kicsit odamondok az Aftermathnek, és akkor már lefikázom Bishopot is.” Soha nem ismert annyira, hogy leszólhatna. Hallottam, amikor a KDAY-nél és a Powernél (rádióállomások) bocsánatot kért tőlem. De le kell majd ülnünk és beszélnünk kell, mert van egy nagyobb probléma amit át kell rágnunk, ez pedig róla és a tesójáról, Big Fase 100-ról szól. Családi ügy, semmi köze a raphez.
Rendben. Szóval mikorra várhatjuk pontosan a Reformationt? Lamont: Ember, ez Dre-n múlik. Épp most fejezem be a felvételeket. Ő pedig csinál rá 4-5-6-ot még. Közben csináljuk a Detoxot is. Tehát tényleg Dr. Dre-n múlik.
Izgatott vagy, mikor beszélsz róla…tudom, hogy még haladni kell a promóciónak és a következő projectednek szintén… Lamont: Már látom, hogy minden jó lesz, ahogy itt beszélgetünk, és tudom, hogy az emberek hallani akarnak. Ha valami ilyen nag...
y dolog történik, amit gyerekkorom óta szeretnék, akkor Istenre bízom a pontos időpontot. Azt pedig majd Dre fogja kijelölni. Tanulj meg sietni és várni! Ne erőszakoskodj a világgal! Végül minden egyenesbe jön.
[*”hátizsákos (backpacker (u.s)): a szó sokrétű jelentéstartalma közül néhányat emelnék ki. A szó használata a 90-es évek elejéről, közepéről származik, és azokat a hip-hop kultúra és zene iránt fogékony stílusbelieket jelöli, akik „tovább látnak” a bűnözői hip-hop életmód és az elüzletiesedő mainstream rap világán. A stílus iránti szeretetük határtalan. Hisznek a valódi jelentéstartalommal bíró szövegek erejében, a zene mellett a kultúra más ágaiban, a turntableismben, a grafitiben, a táncban is otthonosan mozognak, vonzzák őket mélyebb, szubkultúrális közegek. A hátizsákos nem jelent feltétlen underground hip-hop iránti rajongást, sőt, legtöbbször nem szeretnek különbséget tenni, egyszerűen azt vallják: van jó zene és rossz zene. Maga a kifejezés feltehetően a külvárosi grafitisek csomagjait jelképezi, akik festékszóró flakonjaikat és a festéshez szükséges tartozékaikat mindenkor hátizsákban hordozták. A zsák hordása később az urbánus rock, punk stílusra is innen szivárgott át.]
|
|
|
|